Culturele Hoofdstad

Het Jaar van de Magische Ontmoeting met Reuzen

Culturele Hoofdstad van Europa was snelkookpan

Het Jaar 2018

Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa. Zo luidt de volledige en officiële naam van het project dat Leeuwarden en Friesland een jaar lang in de etalage plaatsten. Geweldige tijd. Veel geleerd. En veel gedaan… In 2015 werd ik aangenomen als webredacteur. Jort Klarenbeek en ik waren dat eerste jaar het marketingteam, onder leiding van Hanita van der Schaaf. Dat team breidde uiteindelijk uit tot een groep van zo’n dertig man. Samen met Jacco de Boer en een videoploeg uit Rotterdam maakten we deze video. Ter promotie van het mediapartnerschap dat we met NPO (via directeur Frans Klein) sloten. Leuk weetje: mijn dochter Rosa (toen zes jaar oud) begint en sluit de video.

Woordvoerder

In aanloop naar Het Jaar 2018, waarin alle evenementen plaatsvonden, ging ik steeds meer doen. Op een gegeven moment, na de aanstelling van Tjeerd van Bekkum als ceo (hij zegde zijn baan als burgemeester van Smallingerland er voor op), werd ik zijn woordvoerder. Een vertrouweling ook en eigenlijk veel meer dan een collega alleen. We werken nog steeds samen. Bij CityProms.

Bijschrift van de video

Iedereen vond er iets van

Culturele Hoofdstad was een zevenkoppig monster. Iedereen vond er iets van. Ik heb er geleerd dat je moet vasthouden aan je keuzes, mits er goed over na is gedacht. Het project voelde was een snelkookpan. De druk was soms groot, omdat iedereen er iets van vond. Hoogtepunten waren talrijk. Zoals het bezoek van De Reuzen van Royal de Luxe aan Leeuwarden dat 400.000 mensen op de been bracht. Ik mocht er een boek overschrijven: Een Magische Ontmoeting. Een foto- en leesboek met prachtige beelden van allemaal getalenteerde fotografen. De voorpagina – een foto van Ruben van Vliet – is een iconisch beeld geworden. De vormgeving is gedaan door Danny Knopf.

Internationale aandacht

Over persaandacht hadden we niet te klagen. Ik was als woordvoerder en voorlichter vaak het eerste contact. The Guardian, zelfs CNN, een groot aantal andere Europese televisiezenders: ze wilden allemaal meer weten over De Reuzen, Stormruiter, de fonteinen en de Friezen die in groten getale zelf een project in de steigers zetten.

Samen met ondernemer en marketeer Siebe Annema haalde ik de cast van de film Redbad naar het hart van de stad, om de première van de film in de openlucht op het Wilhelminaplein bij te wonen.

We verleidden Dan Brown, schrijver van The Da Vinci Code, om naar Leeuwarden te komen. Als onze gast en als ambassadeur van de expositie over MC Escher die nog altijd de best bezochte ooit van het Fries Museum is (256.000 bezoekers). En dat lukte: Dan Brown kwam, deed nog een sessie met studenten en at Fries suikerbrood met de museumdirecteur in het Fries Museum.

Ik ben klaar voor
nieuwe avonturen

Neem contact op!

Neem contact met me op als jij een betrouwbare tekstschrijver zoekt. Korte en lange teksten, voor online en offline. Een tekst voor een flyer of een website, maar ook: interviews en zakelijke teksten. Ik werk als voorlichter én verslaggever en beschik daardoor over veel telefoonnummers en e-mailadressen van journalisten. 

Ik denk met je mee over marketing- en mediacampagnes, beschik over een netwerk waarbij ik snel ook anderen (websitebouwer, social media-specialist, vormgever, DTP’er) kan inschakelen. Ook als je een goed idee hebt - wat het ook is - waarvoor je een creatieve meedenker zoekt, kun je me bellen of mailen.

Meenemen van de winkel
- Eieren
- Koffiemelk
- Paprika's